آزمایش بارگذاری پل تلهزنگ کارفرما: مرکز تحقیقات راهآهن مشاور: معاونت پژوهشی دانشکده فنی دانشگاه تهران مجری: دکتر محمدصادق معرفت شکل 1-الف-پل تله زنگ شکل 1-ب- بارگذاری پل تله زنگ با دیزل چهار محوره 80 تنی شکل 1-ج- بارگذاری پل تله زنگ با دیزل و سه واگن باری پل تله زنگ در کیلومتر 587 مسیر راه آهن لرستان، حد فاصل دورود و اندیمشک واقع شده است. این پل در 640 متری ایستگاه تله زنگ قرار گرفته و امکان عبور قطار را از روی دره عمیقی فراهم میکند. دهانهی اصلی پل ، شش تیرورق فلزی پستنیده به طول 72 متر و به ارتفاع 5/ 2 متر میباشد که با دو پایه مورب، دهانه 72 متری به دو دهانه 15 و یک دهانه 42 متری تقلیل داده شده است (شکل 1). مسیر حرکت قطار بر روی پل قوسی به شعاع 250 متر میباشد. آزمایش بارگذاری استاتیک و دینامیک، به منظور بررسی دلایل لرزش جانبی عرشه ناشی از عبور قطار، که باعث احساس ناامنی برای بهرهبرداران و ایجاد محدودیت در سرعت بهرهبرداری شده است، انجام شده است. بارگذاری با لکوموتیو چهار محوره 80 تنی به همراه سه واگن باری انجام گشته است. پل در بحرانیترین حالت بارگذاری، به میزان 307 تن بارگذاری گردیده و پاسخ سازه با 88 سنسورکرنشسنج، تغییرمکانسنج و شتابسنج اندازهگیری شده است. مقالات ارائه شده: 1- کنترل ارتعاشات پل تله زنگ به کمک میراگر جرمی تنظیم شده، عطایی، آقاکوچک، زهرایی، معرفت، ششمین کنفرانس بین المللی عمران، اردیبهشت 1382، ص 473-480. 2- وضعیت سنجی سازه ای پل تله زنگ به کمک آزمایش بارگذاری، م.ص. معرفت، ش. عطایی، هفتمین همایش حمل و نقل ریلی، تاسیسات زیربنایی، اردیبهشت 1383. |